Olen jo aikaisemmin kertonut blogissani muutaman jutun verran Saukon puutarhani puuhista.

Aurinkopenkki%201.%20osa%2008.06.13-norm

Aurinkopenkit%201%20-%203%20osat%2029.07

Kesä 2013 oli todella jatkuvaa kukkapenkkimontun kaivamista ja perennojen istuttamista. Ensimmäisenä valmistui Aurinkopenkki kolmessa osassa edellisinä kesinä tekemäni suuren havukasvi- ja perennapenkin jatkoksi lähelle puuterassin reunaa. Ensimmäisen osan (ylin kuva) koko on noin 125 x 100 cm, keskellä korkeimpana kasvaa Mooseksenpalavapensas. Kuvan oikeassa alareunassa näkyvään penkin kolmanteen osaan on istutettu pioni, jonka lehtivarret on nyt katkaistu juurtumisen edistämiseksi.  Aurinkopenkin nimi tulee siitä, että paikka on hyvin aurinkoinen.

Ruusupensaspenkit%2029.07.13-normal.jpg

Tässä ruusupensasrivistö, vasemmalta alkaen Suviruusu, Juhannusmorsian ja Viljaminkeltaruusu. Tein jokaiselle pensaalle oman "loosin", siis juurieste jokapuolella. Pensaiden juurelle laitoin Kekkilän "saksanpähkinä" väristä puukatetta estämään rikkaruohojen leviämistä. Ensi kertaa nyt kokeilen tällaista katetta.

Tarhap%C3%A4iv%C3%A4nlilja%2011.08.13-no

Edellisen kesän istutukset alkavat "tuottaa jo satoa". Kesän komeimpia kukkijoita oli Tarhapäivänlilja.

Minun%20maisemani%2008.08.13-normal.jpg

Tämä on "minun maisemani" eli näkymä elokuun alussa olohuoneen ikkunasta katsottuna.

Yleiskuva%205%20%2020.08.13-normal.jpg

Elokuun loppupuolella puutarhan ainakin tämän kesän kukkapenkit oli jo kaikki tehty. Puutarhassani on noin 100 eri nimistä perenna-, pensas- ja puukasvia. Suurimman osan niistä olen siirtänyt vanhasta puutarhasta, vain kolme kasvia olen ostanut Saukon puutarhaan. Kolmena kesänä olen nyt rakentanut puutarhaa ja ostomultaa olen käyttänyt noin 11.200 litraa! Lisäksi olen käyttänyt melkoisen määrän pihalta kaivettua hiekkaa / soraa.

Tulevien kesien haasteita on kukkapenkkien reunusten ja kulkuväylien laittaminen sekä terassin uudelleen käsittely. Olisin halunnut pihastani "kivipihan, mutta muurahaisia on runsaasti. Kaikki muurahaisten torjuntavinkit ovat tervetulleita.

Kuva%201.%20Ruukkukellot%2014.09.13-norm

Syyspuuhina laitoin kärhökaareen savikukkaruukuista ja narusta "kellot".