Aikaisemmin olen kertonut Nukkekoti Nehafon ruokasalin seinien tapetoimisesta ja kaakeliuunin tekemisestä. Viime päivinä minulla on ollut mukavaa puuhaa, kun olen vihdoin päässyt sisustamaan ruokasalia. Tosin muutama huonekalukin vielä puuttui. Valmiit huonekalut on ostettu Nukkekoti ja Lelu sekä Minimaailma liikkeistä. Osittain rakentelin huonekaluja itse, alusta alkaen.

924230.jpg

Kuva 1: Kuvassa vasemmalla oleva matala senkki - kuten meilläpäin sanotaan - ja takaseinällä oleva vitriinikaappi ovat valmiina ostettuja. Ruokapöytä ja tuoli ovat puuvalmiina ostettuja ts. maalasin ne itse. Kattokruunustahan on oma juttunsa blogissani.

Itämaiset matot ovat ostomattoja. Pienen maton olen itse ostanut "Välimereltä". Ison maton olen vuosia sitten saanut työkaverilta etelänmatkan tuliaisena ja se oli "hukassa" eli olen ehkä vuoden verran etsinyt sitä "kätköistäni". Luulin jo antaneeni sen pois ennenkuin aloitin noin 1,5 vuotta sitten tämän nukkekotiharrastukseni.  Eilen illalla löysin ison maton, etsiessäni muuta, yhden laatikon pohjalta, josta en kyllä olisi sitä osannut etsiä. Juuri sopivasti!

924234.jpg

Kuva 2: Juliana-äiti pitää erityisesti Marimekon Unikko-tuotteista, joten seinälle oli tietysti saatava Maija Isolan "Unikko" (1964) taulu, jonka värit sopivat hyvin ruokasalin pääosin sini-valkoiseen väritykseen. "Taulu" on oikea Marimekkotuote, magneetti.

Senkin päällä on kello. Se on oikea rannekello, josta olen ottanut rannekkeen pois. Kirpputorilöytö. Kahviastiaston olen ostanut monta vuotta sitten, valkoisena. Maalasin siihen kukkia vedenpitävällä sinisellä tussilla, kun en raaskinut ostaa esim. posliinitusseja yhtä astiastoa varten.

924237.jpg

Kuva 3: Juliana-äidin lempitaiteilijoita on myös Heljä Liukko-Sundström. Hänen taidettaa tulee olemaan useissa Nehafon huoneissa. Kuvan sivupöytä on puuvalmiina ostettu, maalattu ja vähän tuunattu maalia pois. Kahviastiasto on ostettu, samoin sininen lasimalja.

924219.jpg

Kuva 4: Lukunurkkauksessa on itse eilen tekemäni nojatuoli ja aikaisemmin tekemäni jalkalamppu. Jalkalampusta olenkin jo kertonut aikaisemmin. Tässä kuvassa nojatuolin kangas on "viirullinen", mitä se ei oikeasti ole. Tein pienoiskangaspuissa helmitaideteoksen seinälle.

924236.jpg

Kuva 5: Paavo kokeilee kissoineen, minkälaista on istua uudessa nojatuolissa. Nojatuoli on tehty enimmäkseen minulle kertyneistä "jätemateriaaleista". Kankaan olen ostanut ihan tätä nojatuolia varten, jotta sain oikeanvärisen nojatuolin ruokasaliin. Kangas on kirpputorilta ostetusta kravatista. Materiaali on silkkiä ja sitä oli melko vaikea käsitellä! Nojatuolin mallia olen ottanut Vivienne Boultonin "Nukkekotikirjasta ".

924763.jpg

Kuva 6: Verhot ovat mummini eli isänäidin virkaamista lakanapitseistä. Pitsit ovat "uusia" eli niitä ei ole käytetty. Todellisuudessa ne ovat vanhoja, sillä mummi on kuollut yli 30 vuotta sitten.

924240.jpg

Kuva 7:  Tämän kuvan otin siksi, että näkyy tuo verhotangon pää. Nyt löytyi ensimmäinen käyttö auton talvirenkaiden nastoille - terveisiä sisarentyttärelle! 

924225.jpg

Kuva 8: Ruokasalin takaseinällä olevan vitriinin päällä on vanhat "posliinilautaset". Ne ovat nappeja, siis posliinia! Olen kuljettanut niitä mukanani yli 30 vuotta. Koska olen haaveillut omasta nukkekodistakin ainakin saman ajan. En tiedä kuinka vanhoja napit oikeasti ovat.

Valokuvaa ottaessani asettelin napit askartelukaupasta ostetulle valkoiselle Primavera-kartongille, jossa on tuollaisia "kiekuraisia" kohokuvioita (kohokuvio ei oikein hyvin näy kuvassa). Ruokasalin katto on nimittäin tehty tästä kartongista.