Olen viime päivinä ja erityisesti tänään tehnyt mittakaavan 1:48 saunan lauteita vanhuksille Embo lyovakurupeen. Mallina ovat olleet Nukkekoti Nehafoon oikean kodin mallin mukaan vuonna 2007 tekemäni saunan lauteet. Nehafon saunan lauteista minulla on olemassa tarkat piirustukset mittoineen ja ne muutin mittakaavaan 1:48. Mutta kuten arvata saattaa, pienessä mittakaavassa oli vähän sovellettava mallia.

IMG_0706.jpg?1455464550

IMG_0707.jpg?1455464553

Materiaali on puuta. Omista varastoista löytyneitä puutikkuja. Olin jo kasaamassa lauteita, kun huomasin, että tuosta alle jäävästä kehikostakin pitää saada kuvaa.

IMG_0708.jpg?1455464555

Lauteiden leveys on noin 3,8 cm eli oikeassa elämässä 180 cm. Mahtuu pienempi ihminen vaikka pötköttämään lauteilla. Kokonaiskorkeus on 2 cm. Näitä mittoja miettiessä kävin omassa saunassa mittaamassa, mittasin myös ylälauteen ja katon väliin jäävän tilan korkeuden ja mietin tämänkin asian rakenteilla olevan Embo lyovakurupen saunatilassa, siis avainkaapissa. Ko. tilaan on muuten jo "saunapaneelit" asennettu.

Tuohon lauteiden eteen lattialle pitää tehdä vielä joku jakkara tai taso. Kaiteitakin on mietittävä. Että vanhuksien on helpompi nousta lauteille. 

IMG_0711.jpg?1455464559

Tässä vielä lauteet ja kiuas. Valmiissa saunassa kiukaan paikka ei ole tuossa kohdin.

Joulukalenteriin%20kiukaita%20syksyll%C3

Näitä kiukaita tein syksyllä nukkekotikerhon joulukalenterivaihtoon. Tässä ylimääräiset, jotka jäivät minulle. Materiaali pahvia, sähköjohto (hormi), helmiä, mustaa maalia. Kiuaskivet ovat hiekoitushiekasta - etsin sopivan väriset ja riittävän pienet ja pesin kivet pölystä. Pinsetit oli kyllä tarpeen.

kuva%205.%20L%C3%B6ylykauha%20ja%20vati.

Tästä keksinnöstä olen ylpeä. Löylykauha ja vati. Kauha on korun osa ja vati minulla monta vuotta "pyörinyt" kuparinen joku sähkötarvikeosa (?).