Viimeisten viikkojen aikana on satanut paljon. Lisäksi viime päivinä olen ollut vähän kipeänä niin, etten ole voinut tehdä raskaampia hommia. On ollut mukava väkertää minijuttuja. Nukkekoti Nehafon vanhempien makuuhuoneeseen on valmistunut pönttöuuni. Vai olisiko oikeampi nimi kaakeliuuni.

696155.jpg

Huonehan on vielä täysin remonttia vailla ts. puuttuu tapetit ja puulattia. Pönttöuuniin olen ottanut vähän mallia monelta muulta nukkekotiharrastajalta. Kiitos itsekullekin, jolla on netissä kuvia.  Lisäksi olen ihastellut netissä sellaisen firman kaakeliuuneja kuin Vuoleri. Sieltä olen löytänyt apua myös mittakaavamietintään.

Pönttöuunin perusmateriaali on Pringlespurkki, joka on päällystetty valkoisella nukkekotikaakelilla. Ylhäällä, alhaalla ja luukkujen alapuolella on kankaiset koristenauhat / - nyörit. Pienet nappimaiset "luukut" eli ylhäällä "kierreventtiili" ja alhaalla "nokiluukku" ovat metallisia painonapin osia.

696153.jpg

Tässä vielä lähikuva uuniluukuista, jotka on tehty samoin kuin uunin edessä lattialla oleva kipinäsuoja sampanjapullon "kaulassa" olevasta metallista. Olen maalannut metallin kuparimaalilla ja koristellut ääriviivatarroilla. Uuniluukkujen "saranat" ja "salpa" ovat myös ääriviivatarrojen osia.